Comenius

Save water, save life

Utworzono: poniedziałek, 16, listopad 2009
Administrator
W tym roku szkolnym zaczynamy nowy projekt w ramach programu Comenius. Tytuł projektu to: „Save water, save life” czyli „Oszczędzaj wodę, ratuj życie”. Projekt realizować będziemy przez dwa lata tzn. do końca 2010/2011 wspólnie ze szkołami z Anglii, Niemiec, Węgier i Szwecji.

Zapraszamy wszystkich chętnych do udziału w projekcie.

Pytania można kierować do nauczycieli zaangażowanych w pracę projektową: pani dyrektor mgr Marianny Niesobskiej,
mgr Katarzyny Grzesicy, mgr Ilony Studzińskiej, mgr Grażyny Stefanow, mgr Jana Jończyka i mgr Anny Wanat.

Wizyta w oczyszczalni ścieków w Urbanowicach

Utworzono: poniedziałek, 12, październik 2009
M. Ostrowska

W ramach programu Comenius, którego tematem przewodnim jest ‘Save water, save life’ w roku szkolnym 2009/2010, kilka klas naszej szkoły udało sie do oczyszczalni ścieków w Urbanowicach.
Zainteresowaliśmy sie tym obiektem, ponieważ w oczyszczalni stosowane są innowacyjne metody mechaniczno - biologicznego oczyszczania ścieków z usuwaniem związków biogennych oraz hermetyzacją obiektów mogących emitować nieczystości do środowiska.
Ponieważ większość z nas nie wiedziała co sie dzieje z wodą, która opuszcza rury naszego domu, zostaliśmy oprowadzeni po prawie całym obiekcie.

Kosztem blisko 8 milionów euro latem 2009 roku zakończono pierwszy kontrakt budowlany realizowany w ramach projektu „Gospodarka ściekowa w Tychach”, dotyczący modernizacji oczyszczalni ścieków w Tychach-Urbanowicach.
Dzięki zastosowaniu najnowszej generacji urządzeń oraz innowacyjnych technologii oczyszczania ścieków i przeróbki osadów, tyska oczyszczalnia jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce.

Obejrzeliśmy większość maszyn i zbiorników, dowiedzieliśmy się jaki proces przechodzą ścieki, by zmienić się w wodę zdatną do użycia w naszych domach. Jest to długi, ale przyjazny dla środowiska proces.

Składa się on z kilku uzupełniających się wzajemnie procesów:
a) z oczyszczania mechanicznego - polegającego na cedzeniu, rozdrabnianiu, sedymentacji oraz flotacji.
b) z oczyszczania chemicznego - polegającego na kompleksie chemicznych reakcji różnego typu oraz na procesach fizyko-chemicznych.
c) z oczyszczania biologicznego - polegającego na rozkładaniu wszelkich zanieczyszczeń o charakterze organicznym przez mikroorganizmy.

   Oczyszczalnia w Tychach - Urbanowicach oczyszcza ścieki pochodzące z tyskich gospodarstw domowych oraz zakładów przemysłowych takich jak Browary Tyskie, Hoop oraz przedsiębiorstwa z Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Podstrefa Tychy. Łącznie Oczyszczalnia w Tychach – Urbanowicach rocznie oczyszcza 12 mln m3 ścieków.

An Interview about music

Utworzono: czwartek, 18, czerwiec 2009
Administrator
1. Do you play an instrument?   Yes-23   No-37
Have you ever played an instrument?   Yes-18   No-14
2. What is your favourite song?
"    Just dance - Lady Gaga
"    Elevator - Flo rida & Timbaland
"    Apologise - One Republic & Timbaland
3. Who is your favourite singer?
"    Eminem
"    Chris Brown
"    Lady Gaga
4. Where do you listen to music?
"    everywhere
"    at home
"    in school
5. What music do you really hate?
"    metal
"    disco polo
"    techno
6. Do you sometimes buy a CD?    Yes-31   No-22
7. What style of music do you like?
"    rock
"    hip-hop
"    metal
8. What kind of music does your mother like?
"    pop
"    rock
"    classical music
9. Which group do you like best?
"    Red Hot Chili Peppers
"    Metallica
"    The Beatles
10. When do you listen to music?
"    always
"    in the evening
"    in free time
 
 

Goście z Knittlingen

Utworzono: poniedziałek, 18, maj 2009
Administrator

 Dnia 05.05.09r. przyjechali do nas uczniowie ze szkoły niemieckiej w Knittlingen. Chociaż początkowo mieli być już przy naszej szkole o 12.30, to jednak spóźnili się pół godziny. To było najtrudniejsze trzydzieści minut w naszym życiu. Przez cały ten czas zastanawialiśmy się, czy nasi przyjaciele się bardzo zmienili, czy spodoba im się w Polsce itp.
Pierwszego dnia przewidziane było zwiedzanie szkoły. Niemieckim uczniom wyjątkowo podobała się nasza szkoła, chociaż nie mogli pojąć niektórych naszych zachowań na lekcjach. Następną częścią naszego planu była praca nad projektem. Kilkoro z nas udało się razem z paniami na główny korytarz, gdzie miało się zająć przyczepianiem naszych polsko-niemieckich plakatów. Po tym mieliśmy oprowadzić naszych przyjaciół po mieście, ale nie udało nam się to z powodu deszczowej pogody.
Drugiego dnia zaplanowana była wycieczka do Wieliczki. Gdy przybyliśmy na miejsce, czekała nas długa i jak się okazało wyjątkowo wyczerpująca piesza wędrówka. Najpiękniejszą komnatą była kaplica św. Kingi. Po kilku godzinach zabójczego marszu nastał czas odpoczynku i rozprostowania kości, ale to nie był jeszcze koniec naszej wędrówki. Ostatnią atrakcją po kolejnym wyjątkowo krótkim już spacerze była jazda windą. Dostanie się w parę sekund na górę, stojąc w małej klitce – to było dopiero coś. Następnie czekało nas zwiedzanie Krakowa m.in. Sukiennic. Po czasie spędzonym między półkami straganów oraz wśród pobliskich restauracji i kwiaciarni przyszedł czas na powrót do naszych domów. Ta wycieczka najbardziej podobała się naszym niemieckim kolegom, chociaż była tak wyczerpująca.
Trzeciego dnia czekały nas zajęcia w szkole. Pracowaliśmy nad polsko-angielsko-niemieckim słownikiem. Szykowaliśmy piosenki, wstęp do śpiewnika, obrazki, spis treści itd. Wszystko musieliśmy drukować i w ogóle. Nie obyło się bez pomocy nauczycieli. Zajęcia skończyliśmy wcześniej, ponieważ część z nas musiała przygotować się do bierzmowania.
Czwartego dnia czekała nas wycieczka do Ojcowa. Chodziliśmy po wzgórzach, polach, zahaczaliśmy o coś w rodzaju borów, widzieliśmy parę potoków i drewniane mostki. Po czasie spędzonym na obcowaniu z naturą udaliśmy się zobaczyć Pieskową Skałę oraz maczugę Herkulesa. Dzień minął nam równie dobrze jak poprzednio.
Piąty dzień jest okryty tajemnicą. Każdy z nas bowiem tego dnia mógł pokazać niemieckiemu przyjacielowi jedno z miejsc, które mu się podobało, albo po prostu wybrać się na zakupy. Wybraliśmy Wesołe Miasteczko w Chorzowie, ZOO, a dziewczyny zakupy w Silesii.
Szóstego dnia dokańczaliśmy nasz projekt i uczestniczyliśmy w niektórych lekcjach. Później poszliśmy do parku w pobliżu naszej szkoły. Po skończonych zajęciach udaliśmy się do domów.
Siódmego dnia czekała nas w szkole nowa atrakcja-zapoznanie się ze sztuką hiszpańską. Wyjątkowy ten rodzaj muzyki ma w sobie oddźwięk historii. Po niezwykłym występie czekała nas wycieczka na Czantorię. Jednakże nauczyciele w obawie o nasze obuwie i zdrowie (na szlakach było ślisko z powodu deszczu) zmienili trasę wycieczki. Udaliśmy się na początku do Ustronia, a następnie do Wisły – gdzie zobaczyliśmy m.in. galerię Adama Małysza ze wszystkimi jego zdobyczami. Później czekała na nas chata Kawuloka w Koniakowie, dom pewnej pani koronkarki, gdzie można było zakupić sobie różnego rodzaju wyroby z koronek koniakowskich. Wycieczkę zakończyliśmy degustacją oscypków.
Ósmego dnia czekała na nas Pszczyna. Niestety nie dane było nam pokazać Pałacyku od wewnątrz, gdyż zajęło by to zbyt wiele czasu, dlatego pospacerowaliśmy tylko po parku i zrobiliśmy zakupy na rynku. Później udaliśmy się do Jankowic, gdzie podziwialiśmy żubry. Chodząc po lesie słuchaliśmy historii tych niezwykłych zwierząt. Atrakcją podsumowującą pracę nad naszym muzycznym projektem było ognisko połączone ze śpiewaniem.
Następnego dnia żegnaliśmy się już z naszymi niemieckimi przyjaciółmi, jednakże wielu z nas obiecało odwiedzić siebie nawzajem w wakacje.

Obejrzyj  zdjęcia z wizyty

Aktualności

Utworzono: poniedziałek, 30, marzec 2009
Administrator

Już drugi rok trwa współpraca w ramach projektu Sokrates Comenius. Uczniowie naszej szkoły wykonali plakaty na temat zespołów muzycznych, organizują konkursy i przesyłają sobie listy, już teraz drogą elektroniczną.